Het aanwerven van personeel is niet altijd even eenvoudig. Vooral wanneer het gaat over generatie Z. Deze groep boordevol nieuw talent is volop in beweging op de arbeidsmarkt. Ze staan open voor nieuwe kansen en zijn erg gemotiveerd. Maar, hoe werft u ze aan?
Generatie Z is haast vergroeid met haar smartphone. Niet voor niets dat recent onderzoek aantoonde dat deze generatie het liefst naar werk zoekt via de mobiele telefoon. Advertenties en uw bedrijfswebsite mobile-proof maken is dus de boodschap.
Tekst, spraak en beeld. Drie manieren om een boodschap over te brengen. Wilt u Generatie Z aanwerven? Kies dan voor beeld met een originele en energieke recruitmentvideo. Zo biedt u pas afgestudeerden een unieke kijk achter de schermen.
Onderschat het belang van het salaris niet. Steeds meer jongeren studeren af van een hoge opleiding en hebben bijna allemaal een bachelor of master op zak. Opvallend is dat generatie Z zich niet settelt bij de eerste beste jobaanbieding. Ook zij hechten belang aan de hoogte van salaris. Het leven wordt tenslotte voor iedereen duurder.
Deze generatie pas afgestudeerde zijn echte globetrotters. Ze kennen geen grenzen en zijn erg bereidt om in het buitenland te werken. Is uw bedrijf internationaal? Heeft u enkele openstaande vacatures in uw buitenlandse vestiging? Vraag het aan generatie Z!
Jongeren rekenen op een snelle follow-up. Niemand wacht graag oneindig lang op een antwoord van een potentiele werkgever. Pas afgestudeerden solliciteren bij meerdere bedrijven. Wanneer u dus te laat antwoordt is de kans groot dat een ander bedrijf het talent van u afsnoept. Generatie Z aanwerven, dat is dus zorgen voor een korte sollicitatieprocedure.
Pas afgestudeerden dragen nog niet veel ervaring mee in hun rugzak. Maar, beschikken wel vaak over nieuwe inzichten en talenten. Deze loopt u mis wanneer u kiest voor ervaren rotten boven jong geweld. Met andere woorden, kijk niet enkel naar directe, maar ook naar indirecte werkervaring. De kwantiteit en kwaliteit van studentenjobs en stages vertellen ook heel wat over de capaciteiten van de kandidaat.
Schets een duidelijk beeld van uw vacature en vermijdt clichés bij het aanwerven van pas afgestudeerden. Wees eerlijk over de uitdagingen die de jobfunctie met zich meebrengt. Is de kandidaat hierna nog steeds gemotiveerd? Geeft hem extra punten voor enthousiasme.