Een eerste aanwerving is niet altijd even eenvoudig. U bevindt zich op onbekend terrein en zelfs de meest ervaren HR-afdelingen maken weleens een blunder. Deze blunders komen voor doorheen het hele aanwervingsproces. Als u weet waarop u moet letten, bent u al gewaarschuwd voor de meest voorkomende blunders.
Het schrijven van een vacature die onmiddellijk in het oog springt is geen koud kunstje. De blunders bij een eerste aanwerving sluipen hier al tussen de regels. Algemene functiebeschrijvingen trekken dan wel een breder publiek aan, maar kwaliteit gaat nog steeds boven kwantiteit. Het gevolg? Onbekwame kandidaten die toch niet helemaal aan de eisen voldoen en een ellenlang selectieproces.
Een voorbereid man/vrouw is er twee waard. Sollicitanten zijn gemotiveerd en meestal goed voorbereid. Ook voor u als werkgever is een goede voorbereiding essentieel. Dankzij sociale media kan u als werkgever al heel wat te weten komen over uw sollicitant. Vermijdt tijdens het interview ook algemene en klassieke vragen die in elk interview blijven terugkomen. Bouw ook ruimte in voor discussie en vraag oprecht naar de mening van de kandidaat.
Laat bij een eerste aanwerving uw subjectiviteit achterwegen. Evalueer steeds zo eerlijk en objectief mogelijk. Kies gewoon oprecht de beste kandidaat voor de job. Want, dit draagt op lange termijn bij tot een betere werkflow in uw bedrijf. Motivatie en attitude zijn net zo belangrijk als ervaring en knowhow om deze werkflow te verzekeren. Een onervaren kandidaat maar met de juiste attitude en motivatie is met wat begeleiding even waardevol.
Er is niets zo onaangenaam als een nieuwe werknemer op zijn/haar eerste werkdag in het duister laten tasten. Verwelkom hem als een nieuw volwaardig lid van het team met een rondleiding en voorstelling aan de collega’s. Want, een goede eerste indruk gaat jaren mee. Geef deze nieuwe werknemer ook vanaf dag een het nodige materiaal om zijn/haar job uit te oefenen. Zo kan uw eerste aanwerving zich onmiddellijk inwerken. Vergeet uw huidige collega’s niet in te lichten en leg duidelijk uit wat het takenpakket van hun nieuwe collega inhoudt.